رونق تولید ملی | سه‌شنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۸

گریم در ایران - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

گریم در ایران

Loading the player...

دانلود


سینما و تلویزیون ایران در سالهای اخیر پیشرفت شایانی در زمینه گریم و بخصوص گریم سه بعدی داشته است. با بهروز نجفی همراه می شویم تا با صنعت گریم در ایران  و متخصصان این رشته بیشتر آشنا شویم.
در سالهای اخیر شاهد گریم های سنگین بازیگران ایرانی در فیلمها و سریال ها هستیم، اما سوال اینجاست که آیا این گریم ها لزوم دراماتیک دارند و در جای خود و درست استفاده شده اند؟
برای روشن شدن موضوع، با ذکر چند نمونه توضیح می دهیم معنی از لزوما دراماتیک برای استفاده از گریم سنگین روی چهره بازیگران چیست. البته اینها نمونه های انتخابی برای روشن شدن ماجراست. وگرنه ده ها نمونه موفق و ناموفق دیگر هم در زمینه گریم بازیگران ایرانی در فیلم ها و سریال های مختلف وجود دارد.
یک نوع  موج سواری تبلیغاتی پس از موفقیت اکبر بعدی در خوابم می آد. دو پیرزن متفاوت این فیلم آن قدر به بدنه داستان و اتفاقاتش بی ربطند که نه تنها حذف آنها از داستان هیچ خللی در روند آن ایجاد نمی کرد، بلکه بازیگران زن دیگری مثل مریم امیرجلالی یا ثریا قاسمی به خوبی می توانستند بدون نیاز به این حجم از گریم از پس اجرای همزمان این دو نقش برآیند. حتی خود عبدی هم در مصاحبه هایش این فیلم را از تجربه های بد دوران کاری خود دانسته است
فرزند عقب افتاده یک خانواده پرجمعیت قطعا چهره ای طبیعی نخواهدداشت. از طرفی وجود سکانس های احساسی تعیین کننده در فیلم کارگردان را نیازمند یک بازیگر شش دانگ می کند و چه کسی بهتر از اکبر عبدی در روزهای اوجش. جایگزینی هر بازیگر دیگری که بتواند زیر آن گریم سنگین قدرت هنرنمایی داشته باشد با عبدی، امروز هم امر تقریبا غیرممکنی به نظر می رسد.
در سال هایی که تب مهاجرت به هر قیمتی بالا گرفته بود، میرباقری سراغ مهم ترین قیمت رفت. عباس خاکپور به قیمت تغییر جنسیت ظاهری برای گرفتن ویزای اقامت در آمریکا حاضر می شود زن مردی آمریکایی شود. اینجا دیگر نیازی نیست از لزوم گریم سنگین اکبر عبدی بگوییم؛ چرا که این گریم بخش مهمی از بدنه داستان و نقطه عطف آن محسوب می شود. با این حال از کنار گریم به یادماندنی زنده یاد مهدی فتحی هم نمی توانیم بگذریم؛ گریمی که در نتیجه آمیخته شدن با هنرنمایی مرحوم فتحی، یکی از آن شخصیت های آسِ تاریخ سینما را پدیدآورد