حمایت از کالای ایرانی | یک‌شنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۷

کاروان نمادین قیام کربلا - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

کاروان نمادین قیام کربلا

کاروان نمادین هشتم محرم خمینی شهر در برگیرنده مجموعه ای از کاروان ها و نمادهای مختلف شامل کاروان امام حسین (ع)، یاران و اهلبیت ایشان، پیامبران الهی از آدم تا خاتم، فرشتگان، لشکریان ابن سعد و شمر و یزید ، شخصیت های حاضر در قیام عاشورا و پس از آن که نمادهای حق و باطل است، به طور همزمان ورود پیدا کرده و مردم زیادی از سراسر کشور و حتی گردشگران و مستندسازان خارجی را به تماشای خود می کشاند.

این کاروان به لحاظ عظمت، اهمیت هنر تجسمی، تجهیزات، طراحی لباس و به کارگیری فنون نمایشی و پیام رسانی عمیق قیام عاشورا، بزرگترین کاروان نمادین کشور در نوع خود محسوب می شود. که از اذان ظهر روز هشتم محرم حرکت و با عبور از محلات مختلف خمینی شهر، در هنگام اذان مغرب به کار خود پایان می دهد.

محمد مهدی پیمانی معروف به مهدی باباعلی متولد 1338 با 7 کلاس سواد این کاروان را راه اندازی کرده و با گذشت حدود 20سال آن را مدیریت می کند. به گفته ایده پرداز (مهدی باباعلی)، فکر اولیه کاروان در دوران بچگی و از حدود 45 سال پیش که در نزدیکی امامزاده نرمی دولت آباد که تعزیه 72 تن با سبکی متفاوت اجرا می شد جرقه خورد و از آن الگو برداری کرد. باتوجه به اینکه سواد آن چنانی نداشت و فقط از بچگی در پای منبرها و مقتل خوانی ها مطالبی پیرامون اهلبیت را فرا گرفته بود و کاروان را که امروز در خمینی شهر به یکی از اشکال عزاداری تبدیل شده و البته شهرتی فراشهرستانی یافته، او به راه انداخته است. ریشه های این کاروان به قبل از انقلاب می رسد ولی کاروان نمادین هشتم محرم با این سبک اجرای فعلی از سال 69 شروع و تا کنون همه ساله برپا می شود.

کاروان هر ساله با شکوه و تکامل یافته تر و حضور چهره های تاریخی ، دینی جدید و مستند که به گفته مسئول کاروان از کتبی چون لهوف ، منتهی الآمال ، رمزالمصیبه و ناسخ التواریخ برگرفته شده اند و با شبیه سازی چهره ها اقشار مختلف مردم را با زبان خودشان جذب تماشای کاروان کرده که از جمله ویژگی های این کاروان عدم استفاده از وسائل مصنوعی و تجهیزات گریم و آرایشی و چهره‌ پردازی شخصیت های کاروان به صورت کاملا طبیعی است و شخصیت های اصلی کاروان هشتم محرم در طول سال، چهره نقش خود را حفظ می‌کنند.

مهدی باباعلی (پیمانی) معتقد است هنر چیزی است که اگر هنرمند بخواهد چیزی را به مخاطبش القا کند خواه بچه باشد خواه پیر، باسواد باشد یا بی سواد بتواند این کار را انجام دهد و برای او شرط در القاست که بتواند به بیننده مطلب را القا کند و هر شخصی که به تماشای کاروان آمده از لحاظ فقهی، هنری، تاریخی مجذوب آن شده و مثل چنین کاروانی نمادین از ورود به کربلا در ایران یا خارج از کشور وجود ندارد. محمدمهدی پیمانی (باباعلی) اعتقاد دارد، این نمک و شور از این دیدگاه که آقا حجه بن الحسن(عج) باید رزق و روزی ما را امضا کند بدست می آید.

دستگاه ها و گروه هایی که کاروان نمادین ورود به کربلا را در خمینی شهر اجرا می کنند به 24 دسته و شبهه لشکر رسیده و در بعضی از سال ها تا حدود 6هزار نفر هم لباس پوشیده و نقشی را اجرا کرده اند که موزیک هر گروه و دسته و لشکری بسته به شخصیت گروه انتخاب می شود و باتوجه به اینکه شخصیت ها هیچ کلامی ندارند با صدای موزیک احساس آن گروه هنری به بیننده القا می شود و برای مثال گروه شمر که در شب نهم وارد می شود، آرامش ندارد و خشمگین است که برای نشان دادن به بیننده با صدای بلندتر و ترسناک تر موزیک متن اجرا می شود.

تمام هزینه های اجرایی این مراسم از کمک های خیرین و دوستداران اهلبیت تامین شده و هیچ بودجه دولتی در این کار دخیل نیست و دست اندرکاران اجرای کاروان در طول سال برای فراهم سازی اجرای نمادین که در این چند ساعت انجام می شوند درگیر هستند.