جهش تولید | پنج‌شنبه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۹

پل فلاورجان اصفهان - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

پل فلاورجان اصفهان

پل فلاورجان داراي 140 متر طول و 7/5 متر عرض و 18 دهانه برای عبور آب است که دهانه با قوس جناغی کار شده اند جرزهای پل بر روی پایه های سنگی استوار شده اند آب برهای پل به صورت نیم دایره می باشند .

قبل از سال 1342 عرض اين پل 5 متر بوده است و پس از آن براي افزايش حجم پل تا ارتفاع 40 سانتي‌متر بتن آرمه در سطح اين پل ريخته شده است.  پل قديمي ورگان که در ورودي شهر فلاورجان قرار دارد براي عبور کاروانيان بنا شده بود و در طرفین آن دو سنگ به عنوان دروازه ورودی شهر قرار گرفته همچنین به استناد تصاویر یافت شده آسیابی در کنار پل قرارداشته که هم اکنون موجود نمی باشد . عرض پل فلاورجان تا قبل از سال 1342 هجري شمسي، پنج متر بوده منتهی عرض دهانه پل به دليل ساخت تاسيسات ذوب آهن اصفهان و صنايع فولادسازي توسط مهندسان آلماني از هر سو به اندازه 40 سانتيمتر براي عبور کاميونهاي سنگين حامل مصالح ذوب آهن با بتون تقويت شد و افزايش يافت .
طبیعتی شگرف از هنرنمایی آفریدگار، رودی همیشه زنده و خروشان، زاینده رود این سر منشا آبادانی و طراوت تا به مقصد، بسیار منازل را طی میکند و هرجا که مردمان همجوارش نیاز به عبور از آب داشته اند معماران خوش ذوق ایرانی برفراز آب گذرگاهی به غایت زیبا و استوار بنا نموده اند تا به هنگام عبور آدمیان منظرۀ چشم نواز رود و پیچ و خمهایش که جلوه ایست از هنرمندی خالق هستی بر او رخ بنمایاند . در اینجاست که رود در مسیرش راست به سوی مقصد پیش میرود ولی پل که بر فرازش نقش بسته ، پیچ و تابی به خود داده تا خود را در رخ رود دو چندان زیبا جلوه دهد. این کهن راه از گذشته های دور به یادگار مانده است و در دوسوی رود پهلو گرفته و نام ورگان را از آن خود نموده است. ورگان به معنی کنارگاه است. در کنار زاینده رود روستای کوچک ساخته شد و آرام آرام زندگی بر لب رود جریان گرفت و نامش را از پل گرفته ورگان خوانده شد. در گذر زمان و طی شدن سالیان ورگان کوچک به شهر تبدیل گشت و پل ورگان به فلاورجان تغییر نام داد .

اما هنوز کسانی هستند که فلاورجان را پل ورگان میگویند.در لغت نامۀ دهخدا آمده است پل فلاورجان در اصفهان است و دو فرسخ با بابا محمود فاصله دارد پایه های سنگی پل فلاورجان دارای 14 متر درازا و پهنای 5/5 میباشد. 18 دهانۀ آجری در بدنۀ پل شناخته شده اند که به مرور دو دهانه از آن مشدود شده اند، دهانه های پل ورگان به شیوه جناغی و با آجر ساخته شده اند 8 چشمه طاق کوچک به دل این پل راه باز کرده اند که ضمن کاهش وزن و فشار پایه ها ، آبهای طغیانی را از خود عبور میدهند و در زیبایی پل نقش بسزایی دارند. پایه های سنگی نیز زنجیروار به هم متصل شده اند تاموج شکنها به آنها پشت بندد و به نبرد با زاینده رود روند، موج شکنها در هر دو طرف پل بصورت نیم دایره اند.

تاریخ بنای پل ورگان در فرهنگ جغرافیای ایران به زمان شاه عباس میگردد و یادگاریست ازدوران صفویان. کتیبۀ مرمرینی بر پیشانی پل نصب شده بود که تاریخ ساخت پل به سال 999ه.ق بررویش حک شده بود که اینک اثری از آن نیست. آنچه پل ورگان را از دیگر پلهای ایران متمایز میسازد شکل دو قوسی پل است که برای استحکام بیشتر بدین گونه بناشده است. سالها گذشت و روستای ورگان به شهر فلاورجان تغییر نام داد اما آنچه که در این مدت تغییر نکرده بار ارتباطیست که در طول این سالیان بر شانه های استوار پل در جریان بوده است.

در ابتدا که پل ورگان ساخته شد پیوندی بود میان کاروانیان اصفهان و چهار محال اما در سال 1342ه.ش این گذرگاه کاروانرو به محل عبور و مرور کامیونهایی تبدیل شد که هر روزه در مسیر ذوب آهن اصفهان در آمد و شد بودند. برای انکه پل در زیر بارهای سنگین وسایل نقلیه ی شانه خالی نکند پایه های پل توسط مهندسین آلمانی تقویت شد که در هر دوسوی عرشه 40 سانتیمتر شناژ بتنی بدان اضافه کرند تا بر استقامت پل بیفزایند،اینک کامیونها راه کج کرده اند اما هنوز بخشی از ارتباط مردم فلاورجان همین پل ور گان میباشد فلاورجان در 10 کیلومتری جنوب غربی اصفهان و در مسیر زاینده رود این پل زیبا تابی به کالبدش داده است