جهش تولید | چهارشنبه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۹

موزه هفت تپه خوزستان - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

موزه هفت تپه خوزستان

Loading the player...

موزه هفت تپه

 

درفصل دوم حفاری هفت تپه با توجه به کثرت واهمیت آثار به دست آمده نیاز به ساخت موزه موزه ای محلی در جوار محوطه تاریخی که کارکرد این مرکز پژوهشی را داشته باشد مطرح شد.به این ترتیب عملیات ساختمانی موزه ای در یک طبقه در بهار سال 1349 آغاز شد وبا اتمام عملیات موزه دراردیبهشت ماه سال 1352 افتتاح گردید.

باشروع جنگ تحمیلی در سال 1359 این موزه تعطیل گردیدوبخشی از اشیای آن به تهران انتقال یافت.باشروع فعالیت پروژه هفت تپه وپس از انجام تعمیرات موزه در اسفندماه سال 1380 بعنوان موزه ونمایشگاه آثار مطالعاتی پروژه های هفت تپه وچغازنبیل بازگشایی مجدد گردید.ساختمان موزه مجهز به سالن های نمایشگاهی وکتابخانه وآزمایشگاه ومرکز کامپیوتر وسالن ترسیم سفال وانبار اشیا وکارگاه مرمت ولابراتوار عکاسی می باشد.

موزه به جز ایام تعطیل از ساعت 5/8 تا 4 بعد از ظهر باز می باشد

کاوشهای باستانشناسی هفت تپه از نظر کشف متون کتیبه دار یکی از حفاری های نادری است که در کشور ما انجام شده است .حفاری های هفت تپه تا کنون چند کتیبه سنگی بزرگ متجاوز از هزاران گل نوشته را ته خط میخی وزبان اکدی عرضه نموده است.

مهرها واثر مهرها:

مهرهای مکشوفه ازهفت تپه به صورت مسطح یااستوانه ای واز مواد مختلفی چون سنگ وگل پخته وبدل چینی ساخته شده اند.اثر مهرها دارای نقوش مختلف وباصحنه هایی همچون پیش کشی هدایا به خدایان ونیایش وغیره بوده وبیشتر برروی پوشش گلی زده می شدند که برای مسدود کردن دهانه محفظها یا تنگهای سفالی بکار می رفته است .

این ظروف به صورت ساده ویا منقوش ودر اشکال مختلفی همچون :کوزه های کف گردونوک تیز_ساغرهای پایه دکمه ای وخمره هایی باکف مسطح وکاسه های کوچک وبزرگ وغیره دیده می شوند.ظروف ساده عمدتاُ نخودی رنگ بوده وسفالهای منقوش بانقشهای ساده هندسی به رنگهای قهوه ای روشن وتیره تزیین شده اند.

در کنار محوطه باستانی هفت تپه، موزه هفت تپه شوش واقع شده است که بخشی از اشیاء کشف شده در محوطه باستانی هفت تپه در این موزه نگهداری می شود. ساختمان موزه هفت تپه همزمان با کاوش های محوطه و با هدف نگهداری، حفاظت و همچنین نمایش آثار بدست آمده از محوطه در سال 1352 خورشیدی توسط دکتر عزت اله نگهبان به اتمام رسید. این ساختمان با الهام از سبک معماری بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و با برداشتی از معماری ایلامی ساخته شده است. این مجموعه جدای از نمایشگاه مخصوص آثار و اشیاء باستانی، دارای یک کارگاه مرمت آثار، آزمایشگاه مواد و مصالح، کتابخانه، سالن رایانه و مخزن اشیاء بوده که همه ساله میزبان گروه های گردشگری، پژوهشی، دانشجویی و متخصصانی از سراسر کشور و نقاط  مختلف جهان می باشد.

بخشی از اشیاء

پیکرک و مجسمه ها: در بین اشیاء یافت شده از محوطه باستانی هفت تپه می توان به تعداد زیادی مجسمه و پیکرک های متنوع اشاره کرد. در بین آنها مجسمه های گلی انسانی، پیکرک های نوازندگان و الهه های باروری و همچنین پیکرک های حیوانات دیده می شوند. تندیس های نوازندگان نکات جالبی در مورد فرهنگ موسیقی و نوازندگی در ایلام باستان در اختیار محققین قرار می دهند. همچنین اسکلت کودک انشانی نیز در بین این مجسمه ها در این موزه قابل مشاهده می باشد.

اشیاء سفالین: از صنعت سفالگری برای تولید اشیاء مختلفی استفاده می شده، بطوری که طیف گسترده ای از آنها در طول حفاری های هفت تپه کشف شده اند. علاوه بر ظروف مختلف حتی تابوت های بسیار بزرگی از جنس سفال جهت تدفین مردگان تولید می شدند. در کنار این تابوت ها از خمره های بزرگ نیز برای دفن مردگان استفاده می کردند.

اشیاء فلزی: در قسمت شرقی ساختمان شماره یک، کوره ساخت اشیاء مفرغی وجود داشته که نمونه هایی از این نوع اشیاء نیز در کنار این کوره یافت شده اند. اشیاء مفرغی شامل شمیشرها، پیکان ها،اسکنه و مغار، سوزن، دکمه، قلاب و میخ، خنجر، سرنیزه و تبر می باشند.

 

درفصل دوم حفاري هفت تپه با توجه به كثرت واهميت آثار به دست آمده نياز به ساخت موزه اي محلي در جوار محوطه تاريخي كه كاركرد اين مركز پژوهشي را داشته باشد مطرح شد.به اين ترتيب عمليات ساختماني موزه اي در يك طبقه در بهار سال 1349 آغاز شد وبا اتمام عمليات موزه درارديبهشت ماه سال 1352 افتتاح گرديد.

باشروع جنگ تحميلي در سال 1359 اين موزه تعطيل گرديدوبخشي از اشياي آن به تهران انتقال يافت.باشروع فعاليت پروژه هفت تپه وپس از انجام تعميرات موزه در اسفندماه سال 1380 بعنوان موزه ونمايشگاه آثار مطالعاتي پروژه هاي هفت تپه وچغازنبيل بازگشايي مجدد گرديد.ساختمان موزه مجهز به سالن هاي نمايشگاهي وكتابخانه وآزمايشگاه ومركز كامپيوتر وسالن ترسيم سفال وانبار اشيا وكارگاه مرمت ولابراتوار عكاسي مي باشد.

موزه به جز ايام تعطيل از ساعت 5/8 تا 4 بعد از ظهر باز مي باشد .

اشياي مكشوفه از هفت تپه

گل نوشته ها:

 

كاوشهاي باستانشناسي هفت تپه از نظر كشف متون كتيبه دار يكي از حفاري هاي نادري است كه در كشور ما انجام شده است .حفاري هاي هفت تپه تا كنون چند كتيبه سنگي بزرگ متجاوز از هزاران گل نوشته را ته خط ميخي وزبان اكدي عرضه نموده است.

مهرها واثر مهرها:

مهرهاي مكشوفه ازهفت تپه به صورت مسطح يااستوانه اي واز مواد مختلفي چون سنگ وگل پخته وبدل چيني ساخته شده اند.اثر مهرها داراي نقوش مختلف وباصحنه هايي همچون پيش كشي هدايا به خدايان ونيايش وغيره بوده وبيشتر برروي پوشش گلي زده مي شدند كه براي مسدود كردن دهانه محفظها يا تنگهاي سفالي بكار مي رفته است .

ظروف سفالين:

 

اين ظروف به صورت ساده ويا منقوش ودر اشكال مختلفي همچون :كوزه هاي كف گردونوك تيز_ساغرهاي پايه دكمه اي وخمره هايي باكف مسطح وكاسه هاي كوچك وبزرگ وغيره ديده مي شوند.ظروف ساده عمدتاُ نخودي رنگ بوده وسفالهاي منقوش بانقشهاي ساده هندسي به رنگهاي قهوه اي روشن وتيره تزيين شده اند.

تابوت ها:

 

اين تابوت ها ابعاد واندازه هاي مختلفي داشته وجنس آنها سفالي بوده ويك نمونه ازآقيراند.د شده است .

اشياي سنگي :

انواع تيغه ها وابزار سنگي وحلقه هاي سنگي وسنگ وزنه هاو سر گرزها وظروف سنگي از مهمترين آثار سنگي مكشوفه از هفت تپه مي باشد.

پيكرك هاي سفالين:

 

اين پيكرك ها به دو دسته انساني وحيواني تقسيم مي شوند . پيكرك هاي انساني خود شامل انواع مختلفي است كه عبارتند از :پيكركهاي مرد و زن و و نوازندگان. اين پيكرك ها غالباٌ به روش قالب گيري ساخته شده وسپس در كوره پخته شده اند.

پيكرك هاي حيواني بيشتر به شكل گاو كوهاندار است كه به صورت مسبك با كوهان هاي بزرگ ساخته شده است .

سرديس هاي گلي:

سه نمونه جالب از اين اشيا كه شامل سرديس يك مرد و زن ايلامي  وماسك چهره يك مرد مي باشد از حفاريهاي هفت تپه بدست آمده است.

اشياي فلزي:

 

اين اشيا عمدتاٌمفرغي بوده كه خنجرها وتبرهاوپيكانها واسكنه هاو مغارها ودرفشهاو سوزن هاودكمه هاوسرنيزه هاوقلاب ها وميخ ها وغيره مهمترين آنها هستند.

اندودهاي گلي منقوش:

در ضمن كاوش هاي هفت تپه آثاري از نقاشي ديواري به صورت قطعات گلي منقوش بطور پراكنده در سالنهاي ساختمان شماره يك به دست آمده است كه احتمالاٌ در هنگام ويراني بنا فرو ريخته اند . بيشتر نقوش اين اندودها هندسي وبه رنگهاي آبي ونيلي وقرمز ونارنجي وزردوخاكستري وسياه وسفيد است.

اين آثار فقط جنبه تزييني داشته وتوسط هنرمندان اين دوره ساخته شده است .ازجمله مهمترين اشياي تزييني مكشوفه عبارتند از:گردن بند هايي از جنس سنگهاي نيمه قيمتي چون عقيق وبدل چيني وسنگ سليمان وپلاكهاي منقوش از جنس گل ومفرغ ويا قير طبيعي ودكمه هاي تزييني به اشكال مختلف دايره ايي وچهارگوش واز جنس بدل چيني ويا استخوان وقطعات موزاييك بانقوش هندسي وبا تركيبي از سنگ لاجورد و استخوان وصدف ومفرغ وغيره .

موزه هفت تپه

هفت‌ تپه یک محوطه باستانی در استان خوزستان در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش واقع شده و مجموعه‌ای از تپه‌های باستانی‌است که احتمالاً شهر تیکنی یا کابناک از تمدن ایلام را درخود جای داده‌است.گستردگی این محوطه باستانی به مراتب باعث جلب توجه کاوشگران مختلف قرار گرفته‌است. بنابر نظریه‌هایی از این شهر به عنوان یک مرکز مهم سیاسی در زمان حکومت ایلامیان و پادشاهی تپتی‌اهر در سده پانزده پیش‌از میلاد یاد شده‌است که پس‌از ویرانی آن٬ شهر شوش به مرکز قدرت تبدیل شده‌است٬ هرچند هنوز مدرکی محکم برای اثبات آن بدست نیامده‌است. نخستین عملیات حفاری به سرپرستی دکتر عزت‌الله نگهبان در سال ۱۳۴۴ در این محل آغاز گردید که تا سال ۱۳۵۷ ادامه یافت. بررسی‌های روزمینی که پیش‌تر مَک آدامز (Robert McC Adams) در این ناحیه انجام داده بود، نشان می‌داد که این محوطه گسترده باستانی فقط در دوره محدودی مسکونی بوده‌است. مساحت محوطه درحدود ۱/۵ کیلومتر مربع و متشکل‌از ۱۴ تپه است. در سال‌های بعد هنگام راهسازی‌های مربوط به شرکت نیشکر هفت‌تپه٬ قسمتی از یک دیوار خشتی و طاقی آجری نمایان گردید و بلافاصله توسط هیأت حفاری باستان‌شناسی به عنوان نقطه آغاز کار انتخاب و با ایجاد شبکه‌‌های ۱۰ × ۱۰ حفاری٬ روند کار به سمت جنوب ادامه پیدا کرد که مجموع تعداد آنها حدود ۱۵۰ ترانشه می‌باشد. در آرامگاه موجود در محوطه٬ سکوی بزرگی ایجاد شده که توسط دیوارچه‌های کوتاهی به سه بخش تقسیم می‌شده‌است. در بخش شمالی هفت اسکلت قرار داشته، بخش میانی که کوچکتر از دو بخش دیگر است، بدون اسکلت و بخش جنوبی دارای دو یا سه اسکلت بوده‌است. در پای سکو در جنوبی‌ترین قسمت آرامگاه، مجاور درب ورودی تعداد ده اسکلت بصورتی بی نظم بر روی هم قرار داشتند. به این ترتیب مجموعاً حدود ۲۱ یا ۲۲ اسکلت در معبد پیدا شده‌اند. تقسیم بندی سکوی آرامگاه به بخش‌های مختلف خود گواه اینست که این مقبره برای تدفین اشخاص متعددی ساخته شده و احتمالاً یک آرامگاه شاهی نمی‌باشد. وجود اسکلت‌های متعدد بر روی سکو و انباشته کردن اسکلت‌های قدیمی در گوشه آرامگاه نیز این مسئله را تأیید می‌کند. با توجه به اکتشافاتی که در نقاطِ مختلفِ منطقه انجام شده‌است، درب ورودی آرامگاه پس از هر تدفین با سنگ یا آجر بسته و در هنگام تدفین‌های بعدی مجدداً باز می‌شده‌است. مشاهداتی که در هفت تپه شده، نیز حاکی از این مسئله می‌باشد. موزه هفت تپه حاوی تمامی اکتشافات فوق است.