جهش تولید | چهارشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۹

موثرترین راه های جلوگیری از آنفولانزا و سرما خوردگی - تولیدات فضای مجازی

 

 

تولیدات فضای مجازی

موثرترین راه های جلوگیری از آنفولانزا و سرما خوردگی

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ چند سالی است با شروع فصل سرما ، بیشتر مردم با استفاده از واکسن آنفولانزا، سعی می کنند از بروز سرما خوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنند ولی نمی دانند که واکسن تنها راه ایمن کردن بدن نیست ولی دهان به دهان شدن این مسئله این روزها تزریق واکسن آنفولانزا را تشدید کرده است.

با خواندن این متن شما می توانید با افزایش ایمنی بدن خود مانع ابتلا به سرما خوردگی و آنفولانزا شوید و از سویی بدنی سالم و قوی داشته باشید و بدن را در مقابل باکتریها، ویروس و موارد احتمالی محافظت کنید.
در آغاز تعریفی از سیستم ایمنی بدن داشته باشیم: بخشی از بدن که وظیفه شناسایی سلول‌ها و مولکول‌های خودی را از بیگانه و از بین بردن یا بی‌خطر کردن آن‌ها را برعهده دارد و هرچه مقاومت آن بالاتر باشد، درصد ابتلا به امراض کمتر است و رعایت موارد زیر پر اهمیت ترین آنهاست.

 برنامه غذایی منظم ، بهداشت فردی و خانواده ، مکمّل های غذایی ، خواب منظم و کاهش استرس و اضطراب

الف : برنامه غذایی منظم

یک برنامه غذایی شامل پروتئین، ویتامین، املاح معدنی ، گوشت قرمز، گوشت سفید(مرغ، ماهی)، میوه ها و سیزیجات می تواند سیستم ایمنی را تقویت و سلامتی را کنترل کند.
کنترل قند خون،کاهش مصرف شکر و قند، همچنین مواد غذایی حاوی قند طبیعی زیاد، مثل، ماکارانی، برنج، سیب زمینی و نان می تواند درصد قند خون را در حد نرمال نگه دارد ولی متأسفانه، امروزه مواد غذایی فوق، حجم زیادی از برنامه غذایی مردم را شامل می شود و بیشترین قربانیان مواد غذایی ناسالم کودکان و نوجوانان به واسطه والدین سرگرم کار هستند.

ب : بهداشت فردی و خانواده

ویروس آنفولانزا هم مثل سرماخوردگی و دیگر ویروس های ساری از راه تنفس و تماس دست و صورت با هر فرد یا جایی آلوده منتقل می شود اما اینکه باید دست های خود را بطور مرتب آن هم با صابون و نه صابون های ضد باکتری و مواد شوینده غیر استاندارد بشویید بسیار ضروری است.
توجه داشته باشید مواد شوینده غیر استاندارد و صابونهای ضد باکتری ، چربی طبیعی پوست را که لایه محافظ محسوب می شود را از بین می برد.
اگر شما فرد سالمی هستید می‌توانید از ماسک گران‌قیمت با ضخامت بیشتر و فیلتر قوی تر استفاده کنید و به خاطر داشته باشید ماسک هرگز نمی‌تواند جایگزین مراقبت های اولیه برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا شود مراقبت‌هایی نظیر شستن دست و پرهیز از تماس با افرادی که دچار عفونت دستگاه تنفسی هستند.
استفاده از لیوان شخصی ، خوابیدن در اتاق جدا ، تردد نکردن در هوای آلوده ، نخوردن غذاهای حساسیت زا و سرخ کردنی هم از موارد دیگر است که باید رعایت شود.

ج : مکمّل های غذایی

با استفاده از مکمل های غذایی موثر می توانید سیستم دفاعی بدن را افزایش دهید مانند مصرف قارچ ، روغن ماهی ( سرشار از ویتامین د و آ که کمبود آن ابتلا به آنفولانزا را تشدید می کند ، روغن نارگیل ( دارا بودن مقدار زیادی اسید لاریک، ضد میکروب، ضد ویروس، ضد انگل و ضد سمی بودن ) و دیگر مکملاتی شامل گیاهان سنّتی و ادویه ها ( سیر، زنجبیل، پونه ی کوهی ، آویشن و گلپر ) و ویتامین سی معادل 3 تا 4 هزار میلی گرم در سه وعده در روز به خصوص در 24 ساعت اولین روز سرماخوردگی

د : خواب منظم و کافی
خواب کافی نداشتن همواره یکی از عوامل مهم در کاهش ایمنی بدن و ابتلا به امراض می باشد. متخصصان می گویند عواملی چون، مقدار ترشح هورمون ها، سوخت و ساز بدن و کورتیزل، در کیفیت و داشتن یک خواب راحت، موثر است.
ساعت خواب در شب بسیار مهم است، چون ساعاتی خاصّی از شب در خواب، غدد مربوطه ترشحات لازم را انجام می دهند و خواب قبل از نیمه شب، موثّرتر از خواب بعد از آن است.
بهترین ساعات خواب تا ۱۰ شب است و در واقع، خواب و استراحت کافی، ارزانترین راه حفظ سلامتی است. و مرحله آخر کاهش استرس
استرس و اضطراب، عامل اصلی شش بیماری مرگ آور، شامل، سکته قلبی، سرطان، بیماری های ریوی، اختلال و تورم کبد، تصادفات و خودکشی است و استرس تاثیر مستقیم روی سیستم دفاعی بدن و تضعیف و بروز بیماری های عفونی و حساسیت ها دارد.
با متعادل کردن فعالیت های جسمانی، کاری ، ورزش، پرهیز از دیدن فیلم های با ژانر اکشن، کار با موبایل، بازی رایانه ای و کنترل عصبانیت می توانید آرامش بیشتری را بدست آورید.

 

 

 

 


جدیدترین ها