جهش تولید | پنج‌شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۹

مسابقات رالی - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

مسابقات رالی

Loading the player...

دانلود

رالی نوعی مسابقهٔ اتومبیلرانی است که در مسیرهای مختلف با نوع سطح گوناگون اعم از خاکی، گلی، سنگی و آسفالت برگزار می‌گردد. در برخی کلاس‌های رالی، شرکت‌کنندگان نه به صورت هم‌زمان بلکه با فواصل زمانی مشخص وارد مسیر مسابقه می‌شوند.

مسابقات رالی، بخشی از مسابقات تحت نظر فدراسیون جهانی اتومبیلرانی است که در پایان هر دور آن امتیازات تیمی و فردی محاسبه و درپایان ۱۳ دور مسابقه قهرمان دو قسمت مشخص می شود. در این مسابقات بین ۱۵ تا ۲۵ محل ثبت زمان وجود دارد و به گونه ای نیست که در شروع تمامی اتومبیل ها با هم از خط آغاز استارت بزنند بلکه به طور مثال هر خودرویی که استارت زد بعد از مدت زمان مشخصی خودروی بعدی شروع به حرکت می کند چون هم پهنای جاده اجازه این کار نمی دهد ،هم اینکه این مسابقات بر اساس زمان ثبت شده هر خودرو در بین هر دو جایگاه ثبت زمان است و در پایان، این زمان ها را با هم جمع می کنند و خودرویی که زمان کمتری را داشت به عنوان نفر برتر و تیم او به عنوان تولید کننده و تیم برتر شناخته می شود.

این مسابقات که ابتدا به گونه ای بود که در اروپا در هر کشور به طور جداگانه برگزار می شد و مسابقات فرانسه و آلمان و ایتالیا هم بسیار مسابقات قدرتمندی داشتند ولی در این بین آوازه رانندگان انگلیسی، اسکاتلندی، فنلاندی و سوئدی به گوش شرکت های بزرگ خودرو سازی رسید تا یک سری مسابقات یکپارچه تحت عنوان مسابقات رالی قهرمانی اروپا به همراه رانندگانی خارج از کشور های تولید کننده اتومبیل بودند، برگزار شود و بعد از آن نیز درخواست کشور های در حال پیشرفت مثل آرژانتین و برزیل و ساحل عاج و ...برای میزبانی این مسابقات باعث شد این مسابقات در خارج از اروپا نیز برگزار شود و نام این مسابقات از سال ۱۹۷۳ به "مسابقات رالی قهرمانی جهان " تغییر پیدا کند.

مسابقات حساس تر شدند، طرفدارها و تبلیغات بیشتر شدند، رقابت خودرو ساز ها بیشتر شد. آنها تا جایی که قوانین اجازه می دادند خودروهایشان را به تجهیزات و تکنولوژی های جدید از جمله توربوشارژرها، گیرباکس چند مرحله ای و بهبود در سیستم های تعلیق برای مسیر های سخت تر و سیستم کمک فنرها به تدریج قیمت تمام شده این خودروها را به شدت بالا برد که هم اکنون تا نزدیک به یک میلیون دلار هزینه بر خواهد بود. همین هزینه های بالا باعث شد تا بعضی از شرکت های کوچکتر خودروسازی از این مسابقات انصراف دهند، ولی همین تغییرات باعث شد تا زمان ها به شدت به هم نزدیک شوند و مسابقات را هیجان انگیز تر کنند به گونه ای که بعضا با صدم ثانیه ها سرنوشت قهرمانی عوض می شود.

مسابقات رالی را اگر با تکنیک فیلم برداری های پیشرفته که در پیست های یخ و برف یا شن و ماسه برگزار می شوند را در یک تلویزیون حاضر در فروشگاه تلویزیون مشاهده می کنید نا خود آگاه برای خرید آن تلویزیون وسوسه می شوید، ولی اشتباه نکنید! کیفیت تصویر تلویزیون تنها بخشی از وسوسه شماست و بخش اعظم آن را هیجان بی چون و چرای این مسابقات تشکیل می دهد. پس علاوه بر خرید دستگاه نمایش خانگیتان سعی کنید حتی یک بار هم که شده این مسابقات را در آن تماشا کنید.

در مسابقات رالی تیم ها اتومبیلشان را به موتور ۶/۱ لیتری مجهز به توربو شارژر و توان محدود شده ۳۰۰ اسب بخار مجهز می کنند. در حال حاضر تیم های فورد، مینی، سیتروئن و فولکس واگن در مسابقات حاضر هستند .هیچ کس تیم های سوزوکی، میتسوبیشی و سوبارو که به خاطر مسائل اقتصادی از مسابقات کنار کشیدند را فراموش نمی کند. یا حتی لانچیا، اشکودا و آئودی را. تا کنون ۲۰ شرکت تولیدی توانسته اند این مسابقات را فتح کنند، و نزدیک ۳۰ تیم توانسته اند روی سکو بروند.

در هر تیم رالی نزدیک به ۴۰ نفر در حال جنب و جوش فعالیت برای بهبود زمان خودروی راننده شان هستند و ۶۰ تا ۱۰۰ نفر دیگر نیز از خارج از میدان مسابقه ماموریتشان را انجام می دهند.