جهش تولید | دوشنبه، ۵ آبان ۱۳۹۹

فواید و مضرات بستنی - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

فواید و مضرات بستنی

Loading the player...

انواع سالم و پاستوريزه که درکارخانه هاي معتبر توليد شده و انواعي که به شکل سنتي در مغازه ها تهيه مي شود.
انواع کارخانه اي اين حسن را دارد که شير آنها سالم است و حتي اگر بنا به عقيده اکثر مردم در آنها از شير خشک استفاده شده باشد ، هيچ ايرادي نداشته و نکته منفي بهداشتي در مورد آنها وجود ندارد. اما اشکالي که به اين نوع بستني ها وارد مي شود ، افزودني هاي آنهاست زيرا گاهي براي جلب توجه مشتري از لحاظ رنگ و بوي مطبوع ، اسانسهاي شيميايي به اين بستني ها افزوده مي شود و حتي گاهي براي نگهداري طولاني مدت ، نگهدارنده هايي نيز به بستني اضافه مي شود که در مقياس زياد ، براي سلامتي مضر است. اما اگر چنين بستني هايي بطور تفنني و حداکثر 2 بار در هفته مصرف شود ‌، خطر ساز نيست.
بپردازيم به بستني هايي که به شکل سنتي و عموما" همراه مقدار زيادي به اصطلاح زعفران و خامه تهيه مي شوند . عموما" ماده اي که به نام زعفران در اين بستني ها بکار مي رود يک ماده گياهي به نام گلرنگ است که با قيمت بسيار ارزاني از عطاري ها تهيه شده و کمي سمي است لذا مصرف زياد آن مي تواند مضر باشد . اما خود زعفران به عنوان يک ادويه آنتي اکسيدان اگر به ميزان کم در غذاها مصرف شود ، مناسب و مفيد است و ارزش غذايي هم دارد.
در ضمن خامه هايي که به اين بستني ها اضافه مي شود ، بعضا" استاندارد نيست و حتي شيري که بستني از آن تهيه مي گردد ، نه محل توليد و نه نحوه نگهداري آن مشخص است. ظروفي که اين گونه بستني نيز در آن توليد مي شوند ؛ تشتهايي هستند که جدار آنها پر از خراش است و يک منبع آلودگي شديد ميکروبي محسوب مي شوند که مسموميت با سموم مترشحه از آنها مي تواند استفراغ ، تهوع ، دل پيچه و سردردهاي شديد در انسان ايجاد کند.
به همين جهت توصيه مي شود تا زماني که از سلامت چنين بستني هايي اطمينان نداريم ، از آنها استفاده نکنيم.
در مورد بستني هاي غير شيري و يخي : اين بستني ها نيز انواع استاندارد و کارخانه اي دارند و هم انواع غير کارخانه اي .
بستني هايي که در كارخانه هاي معتبر توليد مي شوند ، حاوي مقداري مواد رنگي هستند اما از نوع مجاز و استاندارد . شايد در اين بستني ها از مقدار اندکي ترکيبات طبيعي مثل آب توت فرنگي نيز استفاده شده باشد اما در نهايت رنگ زيبا و شفافيت اين بستني ها ، از مواد رنگي شيميايي حاصل مي شود . با اينکه مقداراين ترکيبات شيميايي تحت کنترل است اما عملا"‌در بحث نگهدارنده ها و مواد شيميايي ترس از اين وجود دارد که بعد از مدتي ، ناگهان معلوم مي شود اين مواد براي سلامتي مضر هستند ودر نهايت محصول ديگري توليد نمي شود اما در طي
مدت استفاده از محصول ، ‌اثرات مخرب ماده مورد نظر در مصرف کنندگان ايجاد شده است.
يکي از جالبترين کاربردهاي درماني بستني ، علاقه مند کردن بچه ها به لبنيات است ، به اين صورت که به کودکاني که شير و ماست نمي خورند ، روزي 1 بستني شيري بدون کاکائو مي دهيم تا آرام آرام به لبنيات علاقه مند شوند.
اما درمورد افزودن داروها به بستني ، ‌شايد به شکل اختصاصي و توسط پزشک مقداري دارو به بستني اضافه شود اما به طور عام و در مقياس کارخانه اي ، بستني که خواص دارويي داشته باشد در حال حاضر در ايران موجود نيست.
استفاده ديگري که از بستني مي توان کرد ،‌ درمورد افرادي است که تحت عمل جراحي لوزه يا دستگاه گوارش قرار گرفته اند که به جهت کاهش خطر خونريزي بعد از عمل به اين افراد توصيه مي شود بعد از عمل از چندين وعده بستني استفاده کنند تا محل جراحي خنک نگاه داشته شود.
اولين خطري که مصرف زياد بستني به همراه دارد  ; چاقي است . افرادي که به جاي مصرف غذاهاي سالم به ميزان زيادي بستني مصرف مي کنند. ظاهر چاق و پف کرده اي دارند اما در حقيقت از لحاظ مواد معدني و ويتامين ها فقيرند چون مصرف بستني ، جلوي اشتها را مي گيرد . در عين حال ترکيبات افزودني مثل کاکائو به بستني  نيز در مقياس زياد به سلامت لطمه مي زنند . مثلا" خود کاکائو ،  اگر زياد مصرف شود مانع از جذب کلسيم و روي مي شود و محرک نيز هست. امکان ايجاد حساسيت به مواد مصنوعي موجود در بستني نيز برخي مواقع وجود دارد اما با مصرف به جا و به اندازه آن از همه اين عوارض مي توان جلوگيري کرد. اگر افراد به طور مرتب از بستني هايي که رنگ هاي غيرمجاز دارند استفاده کنند، در دراز مدت اثرات سو» آنها را خواهند ديد. مثلا  اين رنگ ها در خانم هاي باردار، موجب ايجاد عقب ماندگي در نوزادشان مي شود و در بچه هاي کوچک تغييرات عصبي و مغزي و نهايتا" بيش فعالي را به بار خواهد آورد. امروزه توصيه مي شود که مردم کمتر از بستني هاي رنگي استفاده کنند و محصولاتي را خريداري کنند که توليد کارخانه هاي معتبر و بزرگ باشند که در آنها استانداردها به نحو بهتري رعايت مي شود.

ارزش غذايي بستني
ارزش غذايي بستني بستگي به مواد اوليه آن دارد که بستني را با آن مي سازند،بستني آب ميوه ها مثل خود ميوه ها از نظر غذايي ضيعف ولي از نظر املاح معدني و ويتامين غني است و نبايد آب ميوه را قبل از غذا خورد بلکه بايد آن را در پايان غذا به عنوان دسر مصرف کرد..بستني ميوه و آب ميوه ها بر خلاف بستني شير و تخم مرغ و خامه يا مواد ترکيبي ديگر خيلي زود هضم مي شود. بستني شير و تخم مرغ و خامه که شيرين تهيه مي شود غذايي کامل  است که وقتي بعد از شام يا ناهار به عنوان دسر خورده شود چون خودش غذاي کاملي است ، دير هضم مي شود و اغلب اشتها را به غذاي بعدي از بين مي برد،حساب شده است که يک ليتر بستني شير و تخم مرغ بيش از هزار و صد کالري داد.بنابراين کساني که بستني کامل مي خورند بايد آن را در حکم غذا تلقي کنند و چيز ديگري نخورند تا هضم آن آسان گردد و از مصرف آن بدن استفاده کند.

بستني شايد طبيعي ترين و بي ضررترين ماده نشاط آوري باشد که مي توانيد بدون نگراني از مضرات نوشيدني ها و داروهاي نشاط آور، آنها را مصرف کنيد. براي همين است که متخصصان تغذيه روزي يک فنجان بستني در روز را نه تنها مفيد مي دانند بلکه  توصيه هم مي کنند.متخصصين تغذيه معتقدند که وجود پروتئين، کلسيم و فسفر موجود در بستني، زمينه را براي حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها فراهم مي آورد.متخصصين تغذيه مي گويند: کودکان 4 تا 8 ساله، روزانه به 800 ميلي گرم کلسيم نياز دارند. اين رقم در نوجوانان  13 تا18 ساله به 1300 ميلي گرم و در افراد 19  تا 50 ساله، روزانه 1000 ميلي گرم مي رسد. بنابراين بستني مي تواند منبع بسيار خوبي براي تامين کلسيم باشد. خصوصا در کودکان که تمايلي به خوردن شير ندارند يا بزرگسالاني که با خوردن شير دچار مشکلات گوارشي مي شوند،بستني به دليل داشتن مواد لبني، فوايد زيادي دارد. اگر بستني فاقد افزودني هاي غيرمجاز رنگي و پاستوريزه باشد تامين کننده کلسيم بدن خواهد بود. علاوه بر اين، مواد غذايي شيرين مثل بستني بايد بعد از غذاي اصلي مصرف شود تا موجب احساس سيري در فرد نشده و به برنامه غذايي او لطمه نزند.