جهش تولید | جمعه، ۹ آبان ۱۳۹۹

فعالیت در دوران بارداری - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

فعالیت در دوران بارداری

Loading the player...

همه خانم های بارداری که دوران بارداری خود را در شرایط عادی طی می کنند، می توانند با در نظر گرفتن ملاحظات خاص از منافع ورزش در دوران بارداری بهره مند شوند. انجام فعالیت جسمی توصیه شده در دوران بارداری حداقل ۳ روز در هفته و ترجیحا هر روز است. شدت فعالیت باید در حد متوسط باشد. خانم های باردار بعد از ۳ ماهه اول بارداری، باید از انجام ورزش در وضعیت خوابیده پرهیز و از انجام مانور والسالوا (افزایش فشار شکمی) خودداری کنند. آنها می توانند فعالیت های فیزیکی مداوم با شدت متوسط انجام دهند اما انجام فعالیت های شدید، مخصوصا در سه ماهه سوم و فعالیت هایی که پتانسیل بالایی برای برخورد یا فعالیت هایی که خطر سقوط دارند، برای آنها به هیچ وجه مناسب نیست. برای امنیت مادر و جنین، ورزش باید در محیطی با دمای مطلوب انجام شود و باید مایعات را به میزان کافی مصرف کنند. ورزش برای بعضی خانم ها ممنوعیت نسبی دارد و بهتر است در مورد آن با پزشک مشورت کنند. کسانی که ناراحتی قلبی خفیف تا متوسط، کم خونی شدید، چاقی شدید، مشکلات ارتوپدی، پرکاری کنترل نشده تیرویید، برونشیت مزمن و وزن خیلی پایین (BMI یا شاخص توده بدنی کمتر از ۱۲) دارند، جزو این گروه هستند. در مواردی حتی ممنوعیت مطلق ورزش بارداری داریم. این ممنوعیت برای خانم های مبتلا به بیماری قلبی شدید، بیماری ریوی شدید، بارداری چندقلویی که در معرض زایمان زودرس باشد، زایمان زودرس در بارداری قبلی، خون ریزی پایدار در سه ماهه دوم یا سوم بارداری و در نهایت خانم های دچار فشارخون بالا در بارداری در نظر گرفته می شود و باید برای گذراندن بارداری سالم توصیه های پزشک خود را جدی بگیرند. پس از زایمان هم معمولا آمادگی جسمانی افت می کند و به همین دلیل ورزش باید به تدریج آغاز شود و مطابق توان جسمانی خانم به مرور افزایش یابد.