رونق تولید ملی | سه‌شنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۸

صنعت ساخت باتری - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

صنعت ساخت باتری

Loading the player...

باتري ها عموما از پليتهاي مثبت و منفي تشکيل مي شوند و باتري هاي مخابراتي سيليد اسيدي و باتريهاي خود رو سرب اسيدي است
صفحات منفي ( و مثبت ) يا پليتها از دو قسمت تشکيل ميشوند يکي ماده فعال آن صفحه و ديگري اسکلت اصلي .همانطور که قبلا گفته شد جنس ماده فعال صفحات منفي در حالت شارژ کامل از سربPb ميباشد براي تهيه اين صفحا ت ( و صفحات مثبت ) ابتدا يک اسکلت فلزي مشبک تهيه ميکنند . جنس اين اسکلت معمولا از آلياژ سرب ميباشد که براي افزايش مقاومت و سهولت در هنگام ريخته گري آن درصدي کلسيم و آنتيموان به آن اضافه مينمايند . شکل زير يک نوع اسکلت شبکه بندي شده را نشان ميدهد.
براي نفوذ بهتر الکتروليت در صفحات منفي ( و مثبت ) بهتر است اين صفحات حالت اسفنجي داشته باشند. براي قرار دادن ماده فعال بين شبکه هاي اسکلت آنرا به صورت خمير تهيه کرده و از شبکه اسکلت عبور ميدهند سپس انرا در کوره ها مخصوص خشک مينمايند. رنگ صفحات منفي خاکستري و تعداد آن در هر خانه باتري يکي بيشتر از صفحات مثبت آن خانه ميباشد.

جنس ماده فعال صفحات مثبت در زمان شارژ کامل ، دي اکسيد سرب ( پر اکسيد سرب ) Pbo2 ميباشد که اين صفحات به رنگ قهوه اي سوخته يا قهوه اي مايل به قرمز ميباشند . هر صفحه مثبت بين دو صفحه منفي قرار ميگيرد بنابرين تعداد آنها يکي کمتر ار تعداد صفحات منفي در آن خانه ميباشند . به همين دليل ميزان مصرف شدن صفحات مثبت بيشتر از صفحات منفي ميباشد و همچنين ميزان ريزش اين صفحات .به همين دليل براي جلوگيري از خوردگي سريع صفحات مثبت ، امروزه اين صفحات در لفافه از نوعي عايق قرار داده ميشوند
با توجه به تعداد صفحات مثبت و منفي موجود در هر خانه باتري ، فاصله بين صفحات بسيار کم ميباشد بنابراين احتمال برخورد صفحات به يکديگر زياد ميشود . اگر يک صفحه مثبت و منفي به هم برخورد کنند آن دو صفحه از سيکل توليد جريان خارج ميشوند و در نهايت باعث کاهش ولتاژ توليدي باتري ميگردند . براي جلوگيري از اين اتفاق بين هر صفحه مثبت و منفي يک صفحه عايق قرار داده ميشود. بنابراين تعداد اين صفحات يکي کمتر از مجموع صفحات مثبت و منفي در آن خانه باتري ميباشد . جنس ابن صفحات از چوب ، کائوچو ، فايبر گلاس ، سلولز ، پشم شيشه ، صمغ ..... ميباشند اما رايجترين آنها P.V.C (پلي کلريد ونيل ) است. صفحات عايق بايد داراي منافذي باشند تا الکتروليت بتواند از بين آن به راحتي عبور کند. علاوه براين يک طرف صفحه عايق داراي برجسته گيهاي عمودي ميباشد . اين برجستگي ها باعث هدايت ماده فعال جدا شده ازصفحات مثبت به کف باتري ميشود ( فعاليت اطراف صفحه مثبت بيشتر از صفخه منفي است) . شکل زير يک صفحه عايق را نشان ميدهد.

الکتروليت باتري سربي اسيدي محلول رقيق شده اسيد سولفوريک ميباشد. لازم است مقدار آب و اسيد سولفوريک به دقت و نسبت معين با يکديگر مخلوط شود .

هنگام تهيه الکتروليت ابتدا آب را در يک ظرف پلاستيکي (لگن) ريخته سپس به آرامي اسيد را به آن اضافه کنيد . حتي بهتر است يک سطح شيبدار پلاستيکي تهيه کرده و اسيد را از بالا روي آن بريزيم تا به آرامي وارد لگن آب شود. اين کار به دليل انجام واکنش شديد بين آب و اسيد سولفوريک و گرما زا بودن اين واکنش ميباشد . در صورت اضافه شدن سريع اسيد به آب دماي محلول به شدت بالا رفته به حد جوش ميرسد و محلول به اطراف ميباشد


سطح الکتروليت در هر خانه باتري بايد حد معيني باشد که اگر بيشتر از آن شود احتمال ريختن آن در شتابهاي ناگهاني يا ترمزهاي شديد وجود دارد و اگر کمتر از حد معين باشد قسمتي از صفحه باتري در معرض هوا قرارگرفته به به مرور خراب ميشوند.
براي استفاده بهتر از هر وسيله اي لازم است اطلاعاتي در مورد آن وسيله به ما داده شود .محلي که اين اطلاعات در انجا ثبت ميشود را پلاک مشخصات ميگويد . باتري ها نيز داراي پلاک مشخصات ميباشند.شرکت هاي توليد کننده باتري روشهاي مختلفي را براي اين کار دارند . مثلا گروهي تمام اطلاعات مورد نياز را روي پوسته باتري کنار ه درج ميکنند . گروهي نيز در چند نقطه مختلف اين اطلاعات را قرار ميدهند. در اينجا سعي بر ان است که تمام اطلاعاتي کهميتوان به عنوان يک مشخصه باتري ثبت کرد بيان شود.

1) کد استاندارد : هر نوع باتري توليدي داراي يک کد استاندارد ميباشد . متداول ترين نوع استاندارد براي باتري ها ، استاندارد DIN است.

2) ولتاژ : يکي از مهمترين مشخصه هاي يک باتري که حتما تمام توليد کنندگان باتري بايد آنرا روي باتري درج کنند مقدار ولتاژ خروجي باتري ميباشد. ولتاژ باتري خودرو ها بين 6 ولت تا 42 ولت ( خودروهاي برقي ) ميباشد.

3) ظرفيت باتري : حداقل يکي از موارد ذکر شده که نشاندهنده ظرفيت باتري ميباشند . (در ايران معمولا آمپر- ساعت و تست در شرايط سرد)

4) سايز باتري : براي مشخص کردن ابعاد باتري .

5) تاريخ توليد : با توجه به محدود بودن عمر باتري لازم است مصرف کننده از تاريخ توليد و تاريخ مصرف باتري آگاه باشد. شرکتهاي توليد کننده روشهاي مختلفي براي ارائه اين دو تاريخ دارند که در شکل زير يک نمونه آمده است.

6) شماره سريال سازنده :برخي باتري ها اين شماره روي باتري حک ميگردد و معرف مشخصات سازنده ( تاريخ ثبت کارخانه،نئع کارخانه و... ميباشد )