رونق تولید ملی | دوشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۸

شهر کرکوند - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

شهر کرکوند

Loading the player...

کرکوند شهری است کهن که به احتمال قوی  در پی سیاست اسکان عشایر وتاسیس آبادیهای جدید در دوره سلطنت غازان خان از سلسله ایلخانیان و در اواخر سده هفتم هجری قمری با اسکان یکی از قبایل ایل قشقایی استان فارس تشکیل گردیده است .در خصوص وجه تسمیه این شهر نیز چند گزینه مطرح است از جمله اینکه کرک به معنای زنگ شتر بوده وکاروانها هنگام رسیدن به این محل با توجه به اینکه مسیر بعدی در ادامه گذر از دره ها وتنگه های کوهستانی چهارمحال بوده پس بمنظور جلوگیری از برخورد با سارقان زنگ ها ی شترها را با پارچه می بستند وبه نوعی صدای زنگها را خفه می کردند واین محل موسوم  به محل بستن کرک وکرک بند ونهایتا تبدیل به «کرکوند گردیده است که البته از نظرتحول آوایی در زبان فارسی تبدیل (کرک بند) به (کرکوند) غیر محتمل می باشد واز قولی دیگر نام کرکوند متشکل است از کرک + وند (کرک نام یکی از طوایف قشقایی و وند پسوند اتصاف قبیله ای       می باشد)در هر صورت نام کرکوند از دیر باز و از جمله در طومار شیخ بهایی در دوره صفویه با همین نام عنوان گردیده است.شواهد وقرائنی وجود دارد که مرکزیت و اهمیت این محل را در اوایل دوره صفویه به اثبات می رساند . در سمت غرب شهر محل قدیمی روستا با نام ده کهنه آثار باغی وجود داشت که تا چندی پیش به آن باغ نواب میگفتند ودر قباله های قدیمی نیز به همین نام آمده است .در سمت غرب باغ نواب یک قبرستان قدیمی وجود داشت که به قبرستان صوفیها موسوم بود وتا چند سال قبل هنوز بعضی از سنگ مزار ها ی آن در محل موجود بوده ،تاریخ همه آن سنگها مربوط به اوایل دوره صفویه بوده است.هنوز محل آن قبرستان در اذهان مردم موسوم به قبرستان صوفیها ست.در شمال باغ نواب وقبرستان صوفیها با فاصله کمتر از یک کیلومتر در سمت غرب آسیاباد،سنگ مزار موسوم به سنگ خلیفه وجود داشت .این همه نشانه حاکی از وجود یک توحید خانه  بوده که معمولا در وسط ومرکز ولایات تاسیس میشده وبر خلاف خانقاه وزاویه یا صومعه جنبه سلوک فردی نداشته وبیشتر جنبه اجتماعی داشته که به دستور شاه اسماعیل مسئولیت ارشاد مریدان وصوفیان را به (خلیفه خلفا ) که صاحب منصبی رسمی وغیر نظامی بوده محول می گردیده است و این احتمال وجود دارد گه در دوره صفویه این محل از مرکزیت برخوردار بوده است ،از جهت دیگراسناد و قرائن تاریخی حاکی از انتصاب باغ نواب به یکی از رجال برجسته خاندان صفوی یعنی میرزا رضی نوه دختری شاه عباس اول است. این میرزا رضی همان کسی است که به جرم تصرف در موقوفات ،به دستور شاه عباس دوم اموالش توقیف وخودش کور شد.در دوره مشروطه تا اوایل دهه سی در یکی از محله های قدیمی کرکوند موسوم به (قله مهدی) یک مرکز فرهنگی –سیاسی مردمی بوجود می آید وطی دهه ها در آن فعالیت های فرهنگی متعدد صورت می گیرد .مردم اوقات فراغت خود را در این محل تجمع می کردند وافراد با سواد برای آنها روزنامه های وقت مخصوصا روزنامه نسیمئ شمال  وکتابهای ادبی از جمله گلستان سعدی ،الفه لیله   ،شاهنامه فردوسی منظومه های نظامی گنجوی ،داستانهای امیر ارسلان وحسین کرد شبستری وحیدر بیک وفلک ناز وغیره را می خواندند و دوره های متاخر به اجرای نمایشنامه های سیاسی می پرداخته اند. اجرای مراسم شبیه خوانی که از دوره ای بسیار قدیم در تکیه روستا رایج بوده است وکماکان ادامه دارد.اجرای مراسم مثنوی خوانی در یکی از قهوه خانه های قدیم باعث شده بود برخی از کهنسالان ابیاتی از مثنوی مولوی را به خاطر بسپارند و نیز مراسم نقالی وپرده خوانی امری رایج بوده است .  خیر آباد نام یکی از محلات شهر کرکوند است ،روستایی که دردوره صفویه به نام خیر آباد قلی موسوم بوده است .سیاهبوم یکی دیگر از محله های این شهر است که در دوره صفویه به نام (رمضان آباد) موسوم بوده است ویکی دیگر از مزارع آن باغ شاه بوده است. سیاهبوم تابع سمیرم بوده وتخته صفا نام داشته است برخی هم می گوند اول نام این محل صفا بوم بوده است،از دیگر محلات شهر کرکوند سورچه پایین است که از سورچی به معنای درشکه چی  می باشد ودر دوره قاجار واوایل دوره پهلوی تابع سمیرم بوده است آب کشاورزی آن از طریق قنات تامین میشده است.