جهش تولید | دوشنبه، ۵ آبان ۱۳۹۹

سرای خاتون - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

سرای خاتون

Loading the player...

سرای خاتون خانه ای زیبا و قدیمی در شهر قمصر است.
شايد در روزگار كنوني تصور روي آوردن به معماري كهن و ساخت اثري فاخر و ارزشمند كه در آينده به تاريخ بپيوندد دور از ذهن باشد، اما اين خانه از تصور گذشته و به عينيت و حقيقت پيوسته است.
مهندس رضايي، صاحب سرای خاتون ، خانه ايراني خانه‌اي است با فضايي درون‌گرا كه همه اجزاي آن، تمام و كمال در خدمت اهل خانه است،  اما در خانه‌هاي امروزي اهل خانه به‌طور كامل در خدمت خانه هستند .

مهندس رضايي آن‌چنان بر زواياي معماري ايراني اشراف دارد كه به‌نظر مي‌رسد تحصيل‌كرده اين رشته باشد ولي او مي‌گويد كه معماري نخوانده است: «من اصفهاني هستم.  هر گوشه شهرم با معماري و هنر آميخته است.  من فقط دقت و توجه كرده‌ام. 33كشور جهان را ديده‌ام و با دقت معماري آنها را بررسي كرده‌ام اما آنها به‌مراتب از معماري ما عقب‌ترند.

به جرات مي‌گويم كه آنها بايد از ما ياد بگيرند. تحصيلات من در رشته بتن است و اين هيچ ربطي به معماري ندارد و خانه‌اي كه در اينجا ساخته شده، چكيده بسيار كوچكي از اقيانوس معماري ايراني است و من خجالت مي‌كشم آن را در برابر آن همه شكوه و عظمت و تلاش معماران عاشق و ژرف‌انديش گذشته ارائه دهم.»

معماري خانه درون‌گراست.

به فضاي هشتي كه وارد شويد بايد تكليف خودتان را روشن كنيد كه براي چه نيتي به اين خانه آمده‌ايد؛ اگر براي جلسه يا مراسمي دعوت شده‌ايد بايد وارد حوضخانه شويد، اگر ميهمان هستيد به شاه نشين وارد شويد، اگر از محارم باشيد به اندروني برويد و باز قسمت اندروني خود دهليزها و لايه‌هاي مختلفي دارد كه هر كسي نمي‌تواند داخل شود.
حال با كمي انديشه مي‌توان متوجه شد كه اين فضاها كه به تفكيك طراحي شده‌اند مي‌توانند آرامش خاصي به اعضاي خانه بدهند.

مهندس رضايي، يكي از ويژگي‌هاي مهم و اساسي سراي خاتون را ضد‌زلزله بودن آن ذكر مي‌كندو مي‌گويد: «اين خانه در برابر زلزله‌هايي حتي با بيش از 8 ريشتر هم مقاوم است.»
مسئولان ميراث فرهنگي شهرستان كاشان و استان اصفهان در بازديد از سراي خاتون آن را شايسته ثبت در فهرست آثار تاريخي كشور دانستند؛  از اين خانه مستند‌سازي‌ شده است و  به‌زودي در شوراي ثبت استان، در شمار آثار تاريخي كشور به ثبت خواهد رسيد.

او مي‌گويد:« با توجه به وضعيت آب و هوايي ايران كه مدام گرم و سرد است، كار بعدي من خانه‌اي با نماي بيروني تخت جمشيد و از سنگ و نماي داخلي برگرفته از معماري سلجوقي، صفوي و قاجاريه خواهد بود.»

به گفته رضايي، در اين خانه 200نوع هنر به‌كار رفته و هنرمنداني چون استاد بني علي با هنر آينه كاري‌اش، استاد مطيفي فرد با هنر گچ‌بري، استاد شباني در هنر نقاشي، استاد ارس با هنر لايه چيني و استاد شعباني در هنر كاشي‌كاري در سراي خاتون هنرنمايي كرده‌اند و هر كدام  چندين نفر زيرمجموعه نيز داشته‌اند.

اين گروه همگي زير نظر استاد حلي - از معماران برجسته و به حقيقت از سرمايه‌هاي كاشان و ايران - نقشي بزرگ خلق كردند و اثري ماندگار از خود به‌جاي گذاشتند چرا كه اين جمع در اين خانه نه به‌عنوان استاداني مزدبگير، بلكه با يك حس دروني و عشق و علاقه‌اي وصف‌ناپذير نقش آفريدند و اين حال دل آنهاست كه مخاطب را با ديدن اين اثر، واله و شيدا مي‌كند.