جهش تولید | چهارشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۹

خودروی خورشیدی غزال ایرانی 3 - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

خودروی خورشیدی غزال ایرانی 3

Loading the player...

دانلود


خودروی خورشیدی غزال ایرانی 3 از شمال تا جنوب فاصله 2700 کیلومتری منطقه آزاد انزلی تا منطقه آزاد کیش را طی خواهد کرد. دکتر کارن ابری نیا استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران و مدیر این پروژه به خبرنگار ایرنا گفت : این خودرو درادامه ساخت خودروهای خورشیدی این دانشگاه ، تولید شده است. وی اظهار کرد : این خودرو چهار چرخه با گنجایش دو سرنشین می تواند حداکثر تا 130کیلومتر سرعت داشته باشد. به گفته وی طرح خودرو از قبل آماده شده بود و با تامین منابع مالی ساخت این خودرو یک سال طول کشید . ابری نیا ،هدف از ساخت این خودرو ها را کمک به حفظ محیط زیست و کاهش مصرف سوختهای فسیلی بعنوان یکی از آلاینده های هوای کلان شهرها عنوان کرد. به گفته وی شکل این خودروها به صورت خودروهای مسابقه ای است. مدیر پروژه ساخت خودروی خورشیدی افزود: مواد استفاده شده دراین خودرو فیبرکربن، و مواد پیشرفته با مقاومت و سختی بالا حتی دربرابر ضربه است. وی خاطرنشان کرد: برای ساخت این خودرو بنیاد فرهنگی مصلی نژاد، بانک پاسارگاد، کانون گردشگری و اتومبیلرانی و شرکت ماهتاب حمایت مالی کردند. وی متذکر شد:این خودرو توسط 40 دانشجوی دانشکده فنی در رشته های برق و مکانیک و صنایع ساخته شد. دکتر ابری نیا یاداور شد: خودروی غزال ایرانی 1، سال 84 ساخته و در بیستمین جشنواره خوارزمی خودروی برگزیده شد. خودروی غزال ایرانی 2 ، سال 88 ساخته شد و درمسابقات استرالیا شرکت کرد. این خودرو قرار است از منطقه آزاد مسیرهای رشت،قزوین،تهران،قم ، کاشان، اصفهان،یزد، شیراز، بندرعباس را تا کیش را بپیماید. منطقه ازاد انزلی نخستین منطقه ازاد در حاشیه دریای خزر است. ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه تهران ؛ خودروی خورشیدی «غزال 3» نماینده دانشجویان ایران در مسابقات جهانی استرالیا سومین خودروی خورشیدی تیم دانشگاه تهران به مسابقات جهانی world solar challenge در کشور استرالیا منتقل شد . این خودرو در حالی راهی سفر شده است که دانشجویان سازنده آن که تنها نمایندگان ایران و البته خاورمیانه دراین مسابقات جهانی هستند هیچ حمایتی دریافت نکرده اند تا حدی که توان سفر به استرالیا را نیز ندارند . به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، دانشجویان ایرانی همواره برای جامعه علمی - دانشگاهی و به طور کلی برای کشور ایران افتخارآفرین بوده اند. روزانه در سطح اخبار، خبرهایی از مدال‌ها ، افتخارات و حضور آن ها در جامعه بین المللی دیده می شود و اینبار نیز گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران در راه حضور در یک رقابت جهانی برای یک افتخارآفرینی دیگر هستند. تیم سازنده سومین نسل از خودروهای خورشیدی راهی مسابقات جهانی world solar challenge استرالیا می شود تا خانواده دانشگاهی ایران، بار دیگر شاهد حضور نام جوانان ایرانی در یک رقابت بین المللی باشد. ایمان وزوایی از اعضای تیم سازنده و اطلاعات تکمیلی نسل سوم خودروهای خورشیدی، در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی - فناوری خبرگزاری برنا در رابطه با این مسابقات، گفت: «این مسابقات به مدت 20 سال است که هر 2 سال یکبار در سطح بین المللی برگزار می شود. یک مسابقه بین دانشگاهی و درواقع حلقه ارتباط بین صنعت و دانشگاه است با هدف تجاری سازی این خودروها. در مسابقه امسال 40 تیم از 25 کشور دنیا حضور دارند.» او قوی ترین رقیب‌های تیم ایران را اینطور برشمرد: «به نظر من قوی ترین رقیب تیم ایران، تیم هلند و تیم دانشگاه بوخوم است ، چرا که تجربه بیشتری دارند و تعداد دفعات بیشتری در مسابقات شرکت کرده اند، قاعدتا بالاتر از ما هستند.» وزوایی در رابطه با سابقه حضور کشور ایران در این مسابقات افزود: « کشور ایران چهارسال قبل یعنی در سال 2011 دوتیم در این مسابقات داشت، یکی تیم دانشگاه تهران و تیم دیگر، تیم دانشگاه قزوین بود اما امسال فقط یک تیم در این مسابقات حضور دارد و آن هم تیم 25 نفره دانشگاه تهران است.» وی در خصوص حضور تیم‌های دیگری از آسیا و خاورمیانه در این مسابقات ، توضیح داد: « قطعا تیم‌هایی از خاورمیانه و آسیا شرکت می کنند اما در کلاس خودروی نماینده ایران تا این لحظه، تیم ایران تنها شرکت کننده از خاورمیانه است. خودروی تیم ما در کلاس کروز ساخته شده ، چهارچرخ و دارای ظرفیت دو نفر سرنشین است.» این دانشجوی جوان در رابطه با اعتباری که این مسابقه می تواند برای کشورمان به همراه داشته باشد، گفت: «اینکه یک تیم از دانشگاه ایران، همپای دانشگاه‌های دنیا در یک رقابت جهانی شرکت می کند به نظر من اتفاق خوبی است. اگر با توجه به هزینه ای که برای این طرح شده است، در مسابقه استرالیا بین ده کشور برتر باشیم، از نظر من به آن چیزی که میخواستیم رسیده ایم. هزینه ساخت خودروی تیم ما، حدود 300 هزار دلار شد، در حالی که تیم دوم مسابقات در سال 2009، 4 میلیون دلار برای ساخت خودری خود هزینه کرده بود. » وزوایی در خصوص تیم شرکت کننده ایران دراین رقابت‌ها، افزود: «تیم اعزامی از ایران، یک تیم 25 نفره است، متشکل از دانشجوهای دانشکده‌های برق، مکانیک و هنرهای زیبا دانشگاه تهران به همراه 2 نفر استادان این دانشگاه.» عضو تیم سازنده نسل سوم خودرهای خورشیدی، ایده اولیه تشکیل این تیم و ساخت این دست خودروها را اینطور توضیح داد: « این تیم به همت دکتر ابری نیا، استاد دانشگاه تشکیل شد و ایده اولیه مروبط به سال 1383 است که اولین خودروی خورشیدی با نام «غزال یک» ساخته شد، بعد از آن در سال 1388 «غزال دو» ساخته شد و از سال 1391 شروع کار«غزال 3» کلید خورد و امروز آماده مسابقه استرالیا است. اما از سال اول شروع فعالیت تیم‌های سازنده، به جز تیم سازنده «غزال 3» اعضای سایر این تیم‌ها ثابت نبودند و دانشجویانی از مقاطع مختلف دور هم جمع شده اند.» ایمان وزوایی در رابطه با فعالیت تیم سازنده«غزال 3» افزود: « از ابتدای شروع ساخت این خودرو هدف ما حضور در مسابقه جهانی استرالیا بود، قرار بود برای مسابقه سال 2013 خودرو را بفرستیم اما آماده نشد و در نهایت امسال این اتفاق افتاد.» وی در رابطه با ضرورت ساخت این دست خودروها، گفت: « طبیعت در مرحله ای قرار دارد که انرژی‌های فسیلی رو به اتمام است و با توجه به اینکه ایران، نرخ روز آفتابی بالایی دارد این نکته باعث می شود به این سمت برویم که از این سرمایه و پتانسیل استفاده کنیم به همین دلیل به سراغ ساخت این گروه از خودروها رفتیم