جهش تولید | شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۹

خواص انگور - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

خواص انگور

Loading the player...

خواص گوناگون انگور
در ميوه ها ترکيب هايي به نام فيتوکميکال وجود دارد. اين ترکيب ها جزو سيستم ايمني گياه محسوب مي شود. سيستم ايمني، گياه را که در معرض آفات، قارچ ها و انگل ها قرار دارد از دسترس آفات حفظ کرده و مولد عطر، طعم و رنگ گياهان است. ديده شده انگورهايي که رنگ بنفش و قرمز دارند حاوي ماده اي به نام آنتوسيانين هستند. اين ماده در تمشک هم وجود دارد که وقتي وارد بدن مي شود، مي تواند از بروز مشکلات بسياري نظير ناراحتي هاي قلبي عروقي، گرفتگي عروق، لخته شدن خون و در نهايت حتي ديابت پيشگيري کند. به همين دليل است که مي توان از خواص منحصر به فرد انگور رنگي نسبت به انگورهاي زرد به وجود آنتوسيانين اشاره کرد. هر چه رنگ انگور پررنگ تر باشد، غلظت فيتوکميکال ها در آن بيشتر بوده و انگورهاي حاوي هسته نيز اگر هسته آنها خورده شود؛ خود هسته مي تواند حرکات روده را به ويژه در افرادي که مشکل يبوست دارند، کنترل کند. البته اين افراد بايد مايعات فراواني هم مصرف کنند. وقتي اين ماده خورده مي شود، ضدالتهاب بوده و به ويژه در افرادي که دچار تصلب شرايين هستند و مشکلات التهابي دارند سبب بهبود حالت مي شود. خاصيت ديگري که اين ميوه دارد اين است که اجازه نمي دهد پلاکت ها در خون به هم بچسبند و از گرفتگي عروق پيشگيري مي کند. ضدسرطان بوده و خاصيت ضدپيري هم دارد و سلول ها را از گزند راديکال هاي آزاد که عامل پير شدن سلول ها هستند، محافظت مي کند. در ضمن حافظ سيستم قلب و عروق بوده و از لخته شدن خون در عروق قلب پيشگيري کرده و در عين حال خاصيت فيتواستروژني هم دارد يعني آنتي اکسيداني است که نه تنها خواص ضدسرطاني دارد بلکه تا حدي حالت استروژني ضعيفي هم ايجاد مي کند. در کل مصرف انگورهاي رنگين تر مي تواند براي بدن مفيدتر باشد و به عبارت ساده تر تمام ميوه ها و سبزيجاتي که به رنگ نارنجي، قرمز يا بنفش هستند، خاصيت آنتي اکسيداني و ضدپيري بيشتري داشته و مفيدند.
سوال اغلب ديابتي ها
برخي افراد مي گويند قند انگور مي تواند سبب چاقي يا افزايش قندخون شود. اما اين تفکر اشتباهي است فرد مبتلا به ديابت با توجه به کالري اي که براي او تجويز شده و گفته شده که مثلا در روز مي تواند 3 واحد ميوه مصرف کند، مي تواند يک واحد آن را انگور انتخاب کند و ساير واحدها را از ديگر ميوه ها بهره بگيرد تا نوسان قندخون کمتر باشد. اين موضوع هم که گفته مي شود انگور چاق کننده است درست نيست. قند انگور هم مانند ساير ميوه ها است و مي تواند مانند يکي از واحدهاي
ميوه در طول روز مصرف شود. قند موجود در انگور به ويژه انگور خشک يا کشمش مي تواند از کاهش شديد قندخون و نوسان هاي آن پيشگيري کرده و دقت و تمرکز را به ويژه در دانش آموزان در فصل امتحان افزايش دهد.