رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۸

تابلوی عصر عاشورااستاد محمود فرشچیان - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

تابلوی عصر عاشورااستاد محمود فرشچیان

Loading the player...

دانلود

 

تابلوی عصر عاشورااستاد محمود فرشچیان، نقاش و نگارگر، تابلوهای فراوانی در مدت فعالیت هنری خود خلق کرده، اما تابلوی «عصر عاشورا» چه ویژگی‌هایی داشت که تبدیل به معروف‌ترین اثر این هنرمند شد؟ محمود فرشچیان، نقاش و نگارگر، تابلوهای فراوانی در مدت فعالیت هنری خود خلق کرده، اما تابلوی «عصر عاشورا» چه ویژگی‌هایی داشت که تبدیل به معروف‌ترین اثر این هنرمند شد؟ «عصر عاشورا» از ماندگارترین آثار محمود فرشچیان، نقاش و نگارگر ایرانی است. این تابلو معروف‌ترین تابلویی است که در رابطه با واقعه عاشورا به تصویر کشیده شده است. موضوع این تابلو بازگشت اسب بی‌سوار امام حسین (ع) به سوی خیمه‌گاه در عصر عاشوراست. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هنری عناصر این تابلو به حدی ماهرانه و در ارتباط نزدیک با یکدیگر قرار گرفته‌اند که از آن اثری زیبا و تاثیرگذار ساخته‌اند. استفاده از رنگ‌های تیره در کنار حالت زنان و دخترکان عزادار و اسب امام‌حسین (ع) تصویری را ساخته که حزن و اندوه واقعه را به خوبی به مخاطب القا می‌کند. محمود فرشچیان تابلوی «عصر عاشورا» را بهترین کاری می‌داند که تاکنون خلق کرده است. او درباره‌ی خلق این اثر گفته است: «سه سال پیش از انقلاب، روز عاشورا، مادرم گفت: برو روضه گوش کن تا چند کلام حرف حساب بشنوی. گفتم: من حالا کاری دارم بعد خواهم رفت. رفتم اتاق، اما خودم ناراحت شدم. حال عجیبی به من دست داد، قلم را برداشتم و تابلوی «عصر عاشورا» را شروع کردم. قلم را که برداشتم همین تابلو شد که الان هست، بدون هیچ تغییری. الان که بعد از 30 سال به این تابلو نگاه می‌کنم، می‌بینم اگر می‌خواستم این کار را امروز بکشم، باز هم همین تابلو به وجود می‌آمد، بدون هیچ تغییری. یک چیزی دارد این تابلو که خود من هم گریه‌ام می‌گیرد . بدون هیچ تغییری. الان که بعد از سی سال به این تابلو نگاه می‌کنم، می‌بینم اگر می خواستم این کار را امروز بکشم، باز هم همین تابلو به وجود می‌آمد، بدون هیچ تغییری. یک چیزی دارد این تابلو که خود من هم گریه‌ام می‌گیرد. در این تابلو مایه اصلی تصویر گرایی، مرکز تصویر دیده نمی‌شود. جایش خالی است. امام حسین که محور اصلی این تابلوست در اثر دیده نمی‌شوند.» او همچنین گفته است: «در میان آثارم علاقه‌ام بیشتر به آثاری است که مردمم آن را دوست داشته باشند. اما از میان آثارم تابلوی «عصر عاشورا» را بسیار دوست دارم و این به دلیل دلبستگی‌ام به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و واقعه روز عاشوراست که همیشه مرا تحت تاثیر قرار داده است. » فرشچیان این تابلو را در سال 1369 به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد. فرشچیان آثار دیگری نیز درباره عاشورا و موضوعات تاریخی دیگر دارد، اما تابلوی «عصر عاشورا» به دلیل تاثیرگذاری خاص خود ماندگار شده است. استاد محمود فرشچیان متولد ۱۳۰۸ هجری در اصفهان، از دوران کودکی استعداد و علاقه خود را در زمینه نقاشی نمایان کردفرشچيان در سال ۱۳۰۸ شمسي در اصفهان متولد شد. پدرش در كار توليد و تجارت فرش بود و چون نبوغ فرزند را در هنر نقاشي دريافت، به تشويق او پرداخت و او را به كارگاه دوست هنرمند خود حاج ميرزا آقا امامي هدايت نمود كه با طرحهاي استادان دورة تيموري و صفوي قريحه خود را بيازمايد. فرشچيان در سال ۱۳۳۴ شمسي به هنرستان هنرهاي زيباي اصفهان راه يافت و در آنجا زير نظر استاد عيسي بهادري قرار گرفت. ابتدا به طرحهاي بناهاي تاريخي اصفهان پرداخت و به رموز رنگها و ابزار نقاشي و زير رنگ آشنا شد. با قراردادن موهاي سفيد گربه در انتهاي پر كبوتر قلم موهاي ظريف و انعطاف‌پذير ساخت.

 

در طراحي قالي و سراميك به درجه‌اي رسيد كه در سال ۱۳۲۸شمسي استاد عيسي بهادري يكي از گلدانهاي سراميك او را به پرفسور پوپ اين باستان‌شناس معروف بين‌المللي كه ايران شناس علاقمندي بود، اهدا نمود.فرشچيان در نقاشي بدانجا رسيد كه او را نقاش ملكوتي ناميدند. او سوژه‌هاي خود را در خلال كتابهاي وزين و عميق پيدا مي‌كند. غم و شادي، پيري و جواني و تنازع بقاء در آثار او به چشم مي‌خورد. در آثار او جاي پاي طريقت و شريعت اشكارا ديده مي‌شود.آثار او همه ارزنده و گرانقدر است. هر يك از آثار سرشار از اشاره‌ها و رمزهاي عرفاني و مذهبي است. تابلوي «گل آدم بسرشتند» را در جواني و تحت تأثير ديوان ملكوتي حافظ ساخته است. تابلوي نفيس «بهار مي‌آيد» سماع صوفيان و اصول و اهداف عرفان را مي‌نماياند. تابلوي «واقعة كربلا» از حماسة تشيع نشأت گرفته است. تابلوي فلسفي و بسيار عميق «چنان بخوان كه تو داني»، بي‌نظير است


در طراحي قالي و سراميك به درجه‌اي رسيد كه در سال ۱۳۲۸شمسي استاد عيسي بهادري يكي از گلدانهاي سراميك او را به پرفسور پوپ اين باستان‌شناس معروف بين‌المللي كه ايران شناس علاقمندي بود، اهدا نمود.فرشچيان در نقاشي بدانجا رسيد كه او را نقاش ملكوتي ناميدند. او سوژه‌هاي خود را در خلال كتابهاي وزين و عميق پيدا مي‌كند. غم و شادي، پيري و جواني و تنازع بقاء در آثار او به چشم مي‌خورد. در آثار او جاي پاي طريقت و شريعت اشكارا ديده مي‌شود.آثار او همه ارزنده و گرانقدر است. هر يك از آثار سرشار از اشاره‌ها و رمزهاي عرفاني و مذهبي است. تابلوي «گل آدم بسرشتند» را در جواني و تحت تأثير ديوان ملكوتي حافظ ساخته است. تابلوي نفيس «بهار مي‌آيد» سماع صوفيان و اصول و اهداف عرفان را مي‌نماياند. تابلوي «واقعة كربلا» از حماسة تشيع نشأت گرفته است. تابلوي فلسفي و بسيار عميق «چنان بخوان كه تو داني»، بي‌نظير است