رونق تولید ملی | دوشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۸

بقعه امامزاده زینبیه - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

بقعه امامزاده زینبیه

امام زاده زینبیه سلام الله علیها
نسب :
طبق گفتة معتمدین و بزرگان محل:
این امام زاده بزرگوار دختر بلافصل حضرت موسی بن جعفرعلیه السلام می باشند.
طبق گفته مرحوم حاج شیخ عبّاس قمى قدس سره:
در نسخه‏اى از أنساب مَجْدى دیدم (و محتمل است که ملحق شده باشد) مکتوب بود، که شنیدم از أمیر محمّد هادى بن میرلوحى مورِّخ، که امام زاده زینبیه سلام الله علیها ، مدفونه در قریه أرزنان، (از قراى اصفهان)، دختر  بلافصل حضرت موسى بن جعفر علیه السلام است .
محقّق متتبّع، مرحوم آقا میرزا محمّد على معلّم حبیب آبادى (صاحب کتاب مکارم الاثار) در کتاب (کَشْفُ الْخَبِیَّةِ عَنْ مَقْبِرَةِ الزَّیْنَبِیَّةِ) پس از بحثى مفصّل درباره عبارت یاد شده (که مرحوم محدّث قمّى، از نسخه ألمجدى نقل فرموده) و اثبات این که این عبارت، از صاحب ألمجدى نیست، بلکه در حاشیه آن کتاب نوشته شده بوده و در نسخه‏اى، در متن قرار گرفته است، مى فرماید: مظنون این‏که این نسبت (انتساب حضرت زینب، به حضرت موسى بن جعفر علیه السلام) درست باشد، زیرا که ظاهراً چنانچه از پیش اشاره کردیم، این أمیر محمّد هادى خود أهل تاریخ و پسر میرلوحى معروف است و چنانچه از عبارات روى قبر او بر مى‏آید از علماء و معاصر مجلسى بوده و پیش از او و در زمان او، این قبر در قریه أرزنان، موجود بوده است. میر محمّد هادى میرلوحى، قبرش در جوار امام زاده اسماعیل مى‏باشد و بر روى آن نوشته شده: وفات مرحوم مغفور حضرت سیادت پناه، علاّمى فهامى مجتهد الزّمانى، میر محمّد هادى ابن سیادت پناه میرلوحى، بتاریخ چهارم شهر جمیدى الثّانى 1113 می باشد.

مساحت :
پس از بازسازی بنای جدید به مساحت کنونی حدود 7000 متر مربع رسید. که در طرح توسعه و ساماندهی به 14000 خواهد رسید.
مساحت بقعه فعلی امام زاده 400 متر بوده که شامل 4 رواق و سه ایوان و 1 بقعه می باشد.

توصیف امام زاده:
در حال حاضر، پرجمعیّت ترین زیارتگاه‏هاى اصفهان، همین بقعه و مزار شریف است که در همه أیّام، بالأخص روزهاى جمعه و مناسبت هاى مذهبى، همانند: أیّام میلادها و شهادتهاى معصومین علیهم السلام، جمعیّتهاى فراوانى را به سوى خود جذب مى نماید و در مناسبت هاى ویژه، همانند روز عاشوراء، دهها هزار زائر از راه دور و نزدیک به زیارت این امام زاده بزرگوار نائل مى شوند و علاقمندانى از خارج کشور از جمله کشورهای لبنان، عربستان و عراق و کلیه کشورهای مسلمان چون پاکستان و افغانستان نیز، به سوى این زیارتگاه بزرگ، رهسپار مى شوند و در بعضى از اوقات، موج جمعیّت زائرین، حرم و صحن بسیار بزرگ و خیابانهاى مجاور و میدان بزرگ زینبیّه را، زیر پوشش خود قرار مى‏دهد و شکوه این اجتماع دینى، هر بیننده علاقمندى را به شوق شدید و هیجان روحى وا مى دارد. در قدیم الأیّام، ساختمان زینبیّه محدود بوده و به صورت بقعه‏اى مختصر، در درون صحنى کوچک و زیر گنبد آجرىِ کوچکى، قرار داشته است  ولى در سال 1321 شمسى (1361 قمرى) بوسیله آقایان کازرونى ، حرم و گنبد و بقعه باشکوهى، براى این مزار شریف تأسیس شده، که در ضمن أشعارى در ایوان ورودى حرم، ذکر گردیده و در دو شعر آخر آن چند نفر از خاندان کازرونى، از ثروتمندان متدیّن اصفهان بودند، که آثار باقیه دینى متعدّدى از خود به یادگار گذاردند، که تاکنون باقى است و مورد استفاده براى برنامه هاى دینى مى‏باشد. در حال حاضر، دو صحن بسیار بزرگ (که یکى اصلی است و حرم و بقعه حضرت زینب، در وسط آن قرار گرفته و دیگرى در شرق آن است) با اطاقهاى فراوان و نماسازى جالب، با کاشى کارى (عمدةً معرّق) و گنبد و مناره هاى شکوهمند و زیبا و کاشى کارى شده و حرم مجلّل و رواقها و ایوانهاى أطراف حرم، مجموعه آستانه زینبیّه را تشکیل مى‏دهد، که با استفاده از آینه کارى و گچ برى و کاشى کارى و نقّاشى و نیز نصب سنگهاى مرمر اعلی (به رنگ سبز ) و ضریح زیبا (با استفاده از پوشش طلا و نقره و بهره گیرى از قسمتهائى از ضریح چوبىِ قدیمى)، زیبائى و شکوهى جالب توجّه یافته و با ضمیمه شدنِ ملحقاتى، همانند: مسجد، درمانگاه، کتابخانه، حمّام و...، مجموعه دینىِ بسیار مفصّل و جالبى را شکل بخشیده، که بهره هاى دینى و علمى و خدماتىِ فراوانى را، در اختیار مردم با ایمان قرار مى‏دهد و علاقمندان به أهل‏البیت علیهم السلام، از آن بهره مند مى شوند.

تاریخ شروع و پایان ساختمان به ترتیب زیر بیان شده است:
ألغرض، تاریخ آغازش به شمسى سال گفت
بارگاه زینبى یا جنّة المأواستى
(1321)
وز براى سال اتمامش سرود از روى صدق
از محمّد ماند بنیانى، که باتقواستى
(1323)

تشکیل هیئت اُمناء و توسعه آستانه مقدّسه
در سال 1345 شمسى، هیئت اُمنائى زیر نظر اداره اوقاف اصفهان تشکیل گردید و فعّالیّت هاى عمرانى براى توسعه و یا تأسیس ساختمانهائى که مورد نیاز زائرین مى‏باشد، سرعت و شتاب گرفت و کوششهاى مناسب براى تأمین نیازمندیهاى زوّار و بهره گیرى هاى دینى ادامه یافت، که تاکنون مستمر و جارى مى‏باشد.

علما و بزرگان مدفون در اطراف امام زاده:
جمعى از علماء و صلحاء و مؤمنین، در جوار حضرت زینب علیها السلام (زینبیّه) مدفون گردیده‏اند، همانند: فقیه و مجتهد عالى مقام مرحوم آیة اللَّه، آقا سیّد ابوالقاسم موسوى دهکردى، متوفّاى 1353 قمرى، که در اطاقى در ضلع جنوب غربىِ صحن اصلی، مدفون مى‏باشند.
و هم چنین، علماء بزرگوارى، همچون: آقا سیّد محمّد حسین مهدوى أردکانى و حاج آقا میرزا دهکردى و حاج آقا ضیاء الدّین تجویدى و حاج شیخ على یزدى و حاج سیّد مهدى علاّمه فانى و حاج سیّد محمّد باقر موسوى زاده، دراین مزار شریف و در جوار یادگار حضرت موسى بن جعفر علیه السلام به خاک سپرده شده‏اند، که مجموعاً، این آستانه مقدّسه را در زمره بقاع علمى اصفهان، قرار داده است.

موقعیت جغرافیایی:
خیابان بزرگ و عریضى که به نام اتوبان زینبیّه نامیده مى‏شود و از فلکه طوقچى تا میدان زینبیّه ادامه دارد و فلکه بزرگى به نام آن حضرت، در نزدیکى صحن و مزار این امام زاده بزرگوار ایجاد گردیده و مجموعاً محلّه بزرگى با تمام امکانات و تجهیزات شهرى، به نام زینبیّه نامیده مى‏شود و بسیارى از مدرسه ها و مؤسسات بهداشتى و اجتماعى و مراکز تجارى و اقتصادى منطقه، به نام آن حضرت، نام گذارى شده است.

اطلاعات بیشتر:
قبلاً در روستائى به نام أرزنان در یک فرسخى شمال شهر اصفهان قرار گرفته بود ولى با توسعه و گسترش عجیبى که در بیست ساله اخیر براى شهر اصفهان حاصل شده، محلّ امام زاده کاملاً در داخل شهر بزرگ اصفهان واقع گردیده و خیابانها و ساختمانهاى شهرى، تا چند کیلومتر بالاتر از بارگاه زینبیّه، گسترش یافته است. أرْزُنان ، از قریه هاى اصفهان است  و جمعى از علماء ، منسوب به آن هستند ، همانند: ابوالقاسم ، حسن بن أحمد بن محمّد ارزنانى (معلّم اعمى) ، متوفّاى 453  و ابوجعفر ، محمّد بن عبدالرّحمن بن زیاد اصفهانى ، که از حفّاظ برجسته بوده  و در سال 317 وفات یافته  و جدّ او زیاد اصفهانى ارزنانى ، براى طلب علم به شهرهاى شام ، صور ، مصر ، خوزستان ، اصفهان ، رى ، مکّه ، عراق ، دامغان و طرطوس سفر کرده و داراى مقام وثاقت و زهد و علم و وَرَع بوده است.

آدرس :
در شمال شهر اصفهان واقع در 4 کیلومتری آن

منابع:
امور فرهنگی و امور خیریه اداره کل اوقاف
یاقوت حموى ، در معجم البلدان ، در تحت عنوان أرزنان
ألْمَجْدى فى أنساب الطّالبیّین، تألیف سیّد شریف نسّابه
کشف الخبیّه، صفحه 35
کشف الخبیّه عن مقبرة الزّینبیّه، صفحه